مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

الهام مصدقی راد: کودکان سوار بر خودرو، در زمان وقوع تصادفات رانندگی و حتی توقف‌های ناگهانی خودرو در معرض بیشترین آسیب‌ها هستند.

صندلی کودک

مصوبه شهردوستدار كودك با استناد به همين موضوع نصب و استفاده از سيستم‌هاي ايمني براي كودكان همچون صندلي ويژه كودك و كمربند استاندارد براي كودكان را جزو يكي از بندهاي اين مصوبه قرار داده و سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي را ملزم به بهره‌مندي از آن كرده است. براين اساس مترو و اتوبوس موظف به رعايت اين مسئله هستند اما اين مسئله ارتباط مستقيم به صنعت و سازندگان خودرو دارد. معاون مديركل مهندسي و ايمني حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري به همشهري مي‌گويد: قراراست مستندات اين موضوع جمع‌بندي شده و بعد از ارسال به دبيرخانه شهردوستدار كودك به شوراي شهر ارسال شود تا درصورت لزوم، اين بخش از مصوبه با بررسي ومطابق صلاحديد شوراي اسلامي شهر تهران براساس مسئوليت‌ها و تفكيك وظايف صنعت وبهره بردار اصلاح شود.

صفي‌الله عبدي مي‌گويد: البته شركت مترو واتوبوسراني اعلام كرده‌اند به شرط تأمين زيرساخت‌هاي فني لازم از سوي حوزه صنعت امكان بهره‌برداري را فراهم خواهند كرد. با وجود اين بعضي‌ها معتقدند حجم مسافراني كه از مترو و اتوبوس استفاده مي‌كنند امكان نصب اين صندلي‌ها را نمي‌دهد اما معصومه آباد عضو شوراي شهر تهران معتقد است اين قانون براي يك مقطع زماني مثل امسال يا سال آينده نيست، وقتي شكل قانون به‌خود مي‌گيرد، هميشگي است.

شايد هم‌اكنون در بررسي‌ها و امكان‌سنجي‌ها امكان اجراي آن با توجه به انبوه مسافران مترو و اتوبوس وجود نداشته باشد اما بايد تلاش كرد تا در سال‌هاي آينده اين مصوبه را اجرايي كرد. پيشنهاد‌دهنده طرح شهردوستدار كودك تأكيد مي‌كند كه از بار فرهنگي اين مصوبه نيز نبايد غفلت كرد و درصورت اجرايي شدن آن، ‌ ديگر مسافران ترغيب مي‌شوند به اين قشر اهميت داده و به جايگاه‌هاي ويژه كودكان و مادران احترام گذاشته و آنها را اشغال نكنند.

  • هميشه پاي مديريت يكپارچه در ميان است

به جز صندلي ويژه كودك، نصب كمربند ايمني استاندارد نيز براي حفظ ايمني و سلامت كودكان مورد توجه است. كمربندهاي ايمني كه در خودروها نصب مي‌شود براي كودكان خردسال مناسب نيست. كودكان درصورتي‌كه بخواهند كمربند خودرو را به‌صورت كامل ببندند، بخش مورب آن‌كه بايد از روي سينه عبور كند، از زير گردنشان عبور كرده و به آنها آسيب مي‌زند. به گفته معاون مديركل مهندسي و ايمني ترافيك، شهرداري از چندسال گذشته و قبل از شروع فعاليت كارگروه شهر دوستدار كودك، آن را پيگيري كرد اما توليد‌كنندگان تاكنون تمايلي به اين مسئله نشان نداده‌ يا زيرساخت اين امر را مهيا نكرده‌اند. آباد نيز در اين خصوص با اظهار تأسف از عدم‌تحقق مديريت يكپارچه شهري، همين مسئله را ازدلايل اجرا نشدن چنين مصوبه‌اي مي‌داند.

وي به همشهري مي‌گويد: وزارت صنعت بايد خودروسازان را به نصب كمربند ايمني مناسب كودكان الزام كند اما ارتباط قانوني و كاري ميان اين وزارتخانه و شوراي شهر وجود ندارد. شوراي شهر اين قانون را جامع و كامل نوشته اما متأسفانه مانند ديگر مصوبات، تنها شورا و شهرداري با آن طرف هستند. رئيس كميته ايمني شوراي شهر اين را هم مي‌گويد كه برگزاري جلسات مشترك ميان شورا و ديگر ارگان‌ها تنها جنبه تشريفاتي داشته وعملياتي نيست. آباد تبديل اين قانون به مطالبه عمومي را تنها راه‌حل در اين شرايط مي‌داند.

  • تأكيد پليس بر استفاده از صندلي كودك در خودروهاي سواري

در بسياري از كشورها استفاده از صندلي كودك به‌عنوان يك اصل پذيرفته شده به‌طوري كه در بعضي از كشورها استفاده از آن اجباري است اما متأسفانه كاربرد آن در ايران به دلايل مختلف عموميت نيافته اما پليس بر استفاده آن تأكيد دارد. به گفته سرهنگ مراد مرادي معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ، فرهنگسازي و قيمت مهم‌ترين دلايل عدم‌استفاده از صندلي كودك به شمار مي‌روند. سرهنگ مرادي مي‌گويد بهترين محل براي كودكان زير ۱۲‌سال، صندلي عقب خودروست.صندلي جلوي خودرو كه كيسه هواي سرنشين آن فعال است به هيچ عنوان مكان مناسبي براي نوزادان نيست. همچنين براي نوزادان و كودكان ريزجثه‌اي كه وزن آنها كمتر از ۹كيلوگرم است، حتما بايد از صندلي مخصوص نوزادان استفاده كرد.

سوئد: كودكان با قد كمتر از 135سانتي‌متر بايد روي صندلي مخصوص بنشينند.
اتريش: كودكان زير 12سال سن يا كوچك‌تر از 150سانتي متر قد، در صندلي جلو و با استفاده از صندلي مخصوص كودك بايد بنشينند.
كانادا: كودكان از بدو تولد تا 9كيلوگرم در صندلي مخصوص قرار مي‌گيرند وكودكان نوپا 9-18كيلوگرم بايد با يك بزرگسال و با كمربند ايمني اتومبيل بنشينند.
فنلاند: كودكان نبايد در صندلي جلو بنشينند، صندلي كودك براي كودكان زير 3سال اجباري است و براي كودكان سن 3 تا 12سال صندلي توصيه مي‌شود اما الزامي نيست.
مالزي: كودكان زير 12سال يا كوتاه‌تر از 150سانتي متر قد، تنها درصورتي بايد در صندلي جلو بنشينند كه يا توسط صندلي مخصوص ويا با كمربند ايمني مخصوص كودك محافظت شوند.
فرانسه: نشستن كودكان زير 10سال در صندلي جلو ممنوع است. اين كودكان بايد در صندلي عقب و با صندلي مخصوص يا با كمربند ايمني محافظت شوند.

کد خبر 333520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha